Eurodel.no – erfaringer og leveringstid: Slik gikk det da vi bestilte fra nettbutikken
Er du nysgjerrig på hvilke erfaringer andre har med Eurodel, eksempelvis når det kommer til leveringstid og kundeservice? Eller er du usikker på om de lave prisene er for godt til å være sant?
I denne artikkelen får du vite alt du trenger å vite om Eurodel.no.
Vi starter med litt grunnleggende informasjon om nettbutikken og produktutvalget. Deretter får du svar på et viktig spørsmål mange lurer på: Hvilken kvalitet er det egentlig på bildelene til Eurodel?
For å gi deg et fullstendig bilde av kundenes erfaringer med Eurodel, har vi gått grundig til verks. Dette har vi gjort i granskningen:
- Bestilt et produkt fra nettbutikken deres
- Sjekket kjøpsbetingelsene og hvorvidt du er trygg som kunde
- Kontaktet kundeservice – både via e-post og telefon
- Sett på brukeranmeldelser på Google, Trustpilot, Facebook og ulike diskusjonsforum
La oss sette i gang. Om du ikke ønsker å lese hele gjennomgangen, men bare vil vite konklusjonen med en gang – her er den:
Oppsummering
Basert på vår granskning og erfaring, kan Forbrukerguiden trygt anbefale Eurodel.no. Det er en norsk nettbutikk med kvalitetsdeler, lave priser, god kundeservice og rask levering. Tilbakemeldingene fra kundene er, med noen få unntak, svært positive.
Om Eurodel
Eurodel er en norsk nettbutikk som selger bildeler. Grunderne består av duoen Emils Everss og Jan Otto Jansen, som etablerte bedriften i 2012. Siden oppstarten har Eurodel rukket å bli en av de største nettbutikkene på bildeler i Norge.
Produktutvalg
Eurodel tilbyr reservedeler til de fleste bilmerker, for eksempel Mercedes-Benz, Ford, Toyota, Volvo, Seat, Porsche, Land Rover og Jeep.
I nettbutikken finner du over 500 000 forskjellige bildeler. Hvis du ikke finner delen du er ute etter, kan det godt være at Eurodel klarer å levere den likevel – gjennom sitt leverandørnettverk har de nemlig tilgang på rundt 6,5 millioner originale deler. Disse finnes riktignok ikke i katalogen, men kan skaffes til deg ved forespørsel.
Utenom reservedeler får du også kjøpt produkter som motorolje, ekstralys, tilhengerfeste, viskerblad og lignende. Før vi går videre til kundenes erfaringer med Eurodel, skal vi ta en titt på hvilken kvalitet bildelene har.
Prisene er lave, men hva med kvaliteten?
Mange blir skeptiske når de ser prisene til Eurodel.no; De er tross alt sterkt rabatterte i forhold til merkeverksteder og andre fysiske utsalgssteder. Derfor er det ikke uvanlig å være skeptisk til kvaliteten. Kan den virkelig være bra når produktene selges så billig?
Ja, faktisk. Eurodel kjøper delene sine fra de samme produsentene (underleverandørene) som de store bilmerkene selv. Det er snakk om originalkvalitet (eller til og med bedre), eksempelvis fra merker som Bosch, Brembo og andre annerkjente produsenter med lang erfaring i bilbransjen.
Så, hvordan klarer Eurodel da å operere med de lave utsalgsprisene? Det ligger to viktige årsaker bak dette.
- Lavere driftskostnader sammenlignet med de mer tradisjonelle konkurrentene: Eurodel er en ren nettbutikk, og unngår kostnadene i forbindelse med å ha flere fysiske utsalgssteder, eksempelvis leiekostnader og ansatte. Følgelig kan Eurodel sette lavere utsalgspriser, og likevel få dekket kostnadene sine.
- Direkteimport: Eurodel kutter ut alle mellomledd og kjøper delene rett fra produsentene. Dette gir de lavere varekostnad enn konkurrentene, hvor sistnevnte ofte har flere ledd i leverandørkjeden sin.
Tips: Hvis du skal bestille fra Eurodel, benytt deg gjerne av siden Eurodel.no rabattkode – her har vi satt opp en oversikt over gyldige kampanjer og bonuskoder i nettbutikken.
Vår erfaring da vi bestilte fra Eurodel.no
For å gjøre granskningen av Eurodel så grundig som mulig, er det klart at vi faktisk måtte gjøre en bestilling.
Vi besøkte nettbutikken og tastet inn registreringsnummeret til Mortens Volvo XC60. Helt vilkårlig valgte vi å bestille et oljefilter.
Nysgjerrig på leveringstid og kundeservice? Vel, slik gikk det:
Behandlings- og leveringstid
Bestillingen ble gjort en mandag formiddag. Noen få sekunder etter at ordren var gjennomført kom ordrebekreftelse på e-post.
Tidlig neste morgen, klokken 09:04, fikk vi beskjed om at forsendelsen var på vei med Posten. Torsdag kveld, klokken 19:43, kom melding om at pakken var klar til å hentes på postkontoret.
Leveringstiden var altså kun 3 virkedager. Det skal riktignok sies at Eurodel har lager i Oslo, og at vi bestilte levering til samme by. Likevel viser vår erfaring at Eurodel har deler på lager og er raske til å sende ut bestillinger.
Retur av varer
Hos alle nettbutikker i Norge har du 14 dagers angrerett. Eurodel strekker seg litt lengre og tilbyr 30 dagers åpent kjøp. Du kan altså returnere varer uavhengig av hva årsaken måtte være.
Vi har ikke testet returprosessen selv og har følgelig ingen erfaring å dele rundt nettopp dette. Men det fremgår av nettsiden at retur er en enkel sak. Alt du må gjøre er å sende pakken tilbake til:
Eurodel AS
Tjøllingveien 928
3280 Tjodalyng
Du velger fraktmetoden selv. Husk riktignok at varen må være pakket forsvarlig, samt være fremme hos Eurodel innen 30 dager fra du mottok bestillingen.
Erfaring med Eurodel sin kundeservice
For deg som skal kjøpe reservedeler eller andre bilrelaterte produkter, er du sannsynligvis opptatt av kompetansen til de ansatte. Det er selvfølgelig ønskelig å kunne få hjelp av fagkyndige dersom man er usikker på om delen passer eller hvilket produkt man bør velge. Et annet viktig aspekt ved kundeservice er responstiden.
Vi har testet begge deler, både på e-post og telefon. Fortsett lesingen for å vite vår erfaring.
Test av Eurodel sin kundeservice på e-post
Før vi bestilte sendte Morten en e-post der han spurte om veiledning til å velge oljefilter. Kundesupporten, som svarte en liten time etterpå, kunne fortelle oss at oljefilter deles inn i ulike merkekvaliteter; budsjettklasse, price/performance og premium, hvor både pris og kvalitet øker i samme rekkefølge.
Vedkommende kunne også forsikre oss om at oljefilteret vi hadde i handlekurven ville passe til Mortens Volvo XC60.
Test av kundesupport på telefon
Foretrekker du å snakke på telefon fremfor e-post? Eurodel gir deg muligheten til det også.
Vi bestemte oss for å sjekke hvilken service og imøtekommenhet som gis om man ønsker å returnere en vare. Vi mener utvilsomt at enhver nettbutikk bør være behjelpelig med dette.
Uten nevneverdig ventetid kom vi i prat med en hyggelig kar på kundesupport. Henvendelsen ble møtt med forståelse, og det ble ikke stilt noen spørsmål til hvorfor vi ønsket å returnere oljefilteret. Morten fikk deretter en steg for steg-gjennomgang av hvordan pakken skulle returneres.
Kort oppsummert kan vi trygt si at vår erfaring med Eurodel.no sin kundeservice er upåklagelig.
Erfaringer med nettbutikken generelt
Leveringstid, returrett og kundeservice er ikke det eneste som er viktig for kjøpsopplevelsen og hvilke erfaringer du sitter igjen med til slutt. Derfor har vi også sett på Eurodel sine øvrige kjøpsbetingelser samt nettbutikkens brukervennlighet.
Kjøpsvilkår
Eurodel sørger for at du er trygg som kunde. Det er rett og slett ingenting å utsette på kjøpsvilkårene:
- 14 dagers angrerett (gjelder for øvrig alle norske nettbutikker)
- 30 dagers åpent kjøp
- 2 års garanti på alle produkter
- Ingen toll (varene sendes fra Norge)
- Gratis kundeservice, både på TLF og e-post
- Trygge betalingsløsninger
Fordelene i sjekklisten ovenfor er utvilsomt gode å ha. Samtidig er de kanskje ikke helt revolusjonerende. Det begynner tross alt å bli en rekke ulike pålitelige og seriøse nettbutikker i Norge. Hva gjør Eurodel annerledes?
Eurodel skiller seg ut på brukervennlighet
Noe av det vi liker aller best med Eurodel er hvor enkelt det er å finne frem til riktig del. Her skiller de seg også ut fra andre nettbutikker som selger bildeler.
- Søkefunksjonen er genial – du taster bare inn registreringsnummeret til bilen din, så får du opp delene som passer
- Foretrekker du å søke etter produsent, produktnavn eller kategori? Eurodel lar deg gjøre det også
- Gratis kontroll på om valgt reservedel passer din bil!
Det siste punktet er rett og slett genialt. Hvis du er litt usikker på bestillingen eller har lite erfaring med bildeler, trenger du ikke vente i bekymring mens pakken er på vei. Eurodel tilbyr seg (hvis du ønsker) å gjøre en kontroll av delen du har bestilt – eventuelle feilbestillinger blir dermed fanget opp.
Slik fungerer riktig del-kontrollen
Kontrollen gjøres på denne måten: Når du har kommet til kassen får du valget om kompabilitetskontroll. Her velger du selv om Eurodel skal sjekke bestillingen for deg eller ikke.
Velger du ja som alternativ, må du bare legge inn registreringsnummer eller chassisnummer, samt krysse av for alternativet du foretrekker. Slik ser det ut:
Du har altså to valg. Det ene er å bare la Eurodel korrigere delen med et produkt av tilsvarende eller bedre kvalitet. Alternativt kan du bli kontaktet av Eurodel hvis de oppdager feilbestilling, hvor du deretter velger ny vare fra katalogen på egenhånd. Sistnevnte medfører 1 ekstra dag leveringstid.
Med denne tjenesten blir det lekende lett å handle hos Eurodel – selv for de med minimalt erfaring med bil og reservedeler.
Brukeranmeldelser på nett – hvilke erfaringer har andre kunder?
Vi er åpenbart ikke de eneste som har erfaringer med Eurodel. Hva om vår positive erfaring fra A til Å tilhører sjeldenhetene?
Brukeranmeldelser ulike steder på nettet kan ofte gi en grei pekepinn på hvorvidt en bedrift er verdt å benytte seg av. Derfor har vi trålet nettet for å finne så mange vurderinger og tilbakemeldinger som mulig.
Trustpilot er en av de største når det kommer til å samle inn tilbakemeldinger fra kunder. Her har Eurodel en vurdering på 4,5 av 5 stjerner, basert på et gjennomsnitt av 14 909 anmeldelser. Som du ser i bildet under klassifiseres dette som enestående.
To eksempler på kundenes erfaringer med Eurodel.no
«Kjapp respons og veldig god service. Genialt at Eurodel grundig sjekker at delene faktisk passer bilen. Topp karakter!»
– Aleksander via Trustpilot
«Raskt og billig. Frakten var rimelig og kom med ein gang. Gode deler, verkstedet skulle ha 4 ganger mer for delene i samme kvalitet så dette er skikkelig bra greier. Anbefaler alle å bruke Eurodel.no.»
– Håvard via Trustpilot
Flere tilbakemeldinger
Trustpilot er riktignok ikke det eneste stedet du finner anmeldelser. Typisk kan du også finne de på Google, Facebook, Prisjakt og diverse diskusjonsforum. Vi har sjekket alle og laget en oppsummering i tabellen nedenfor.
Hvor | Gjennomsnittlig score | Antall anmeldelser |
---|---|---|
Trustpilot | 4,5/5 | 14 909 |
3,4/5 | 84 | |
N/A | N/A | |
Prisjakt | 3,6/5 | 4 |
Diskusjonsforum | Stort sett positive tilbakemeldinger | N/A |
Facebook-siden er koblet opp til Eurodel sin profil på Trustpilot, så disse er på en måte sammenfallende. Diskusjonsforum gir ikke muligheten til å gi en poengvurdering, men i diskusjonene vi har kommet over på nettet er erfaringene som deles stort sett positive.
Våre erfaringer med Eurodel – konklusjon
I denne artikkelen har du forhåpentligvis lært en hel del om Eurodel.no, særlig når det kommer til hvilke erfaringer du kan forvente å gjøre deg som kunde. La oss gjøre en oppsummering av de viktigste poengene.
Vi startet med en gjennomgang av selskapet og hvilket produktutvalg nettbutikken har å by på. Kort oppsummert: Eurodel er en norsk nettbutikk med et enormt utvalg reservedeler til de fleste bilmerker.
Deretter hadde vi en diskusjon rundt kvaliteten på produktene. På grunn av de lave prisene er det faktisk ganske mange som blir litt mistenksom. Heldigvis er det ingenting å bekymre seg for. Eurodel selger originaldeler, og kan tilby sterkt rabatterte priser på grunn direkteimport og ikke minst strukturen de har som ren nettbutikk.
Videre delte vi vår erfaring med å handle fra Eurodel. Vi testet både leveringstid og kundeservice (e-post og TLF), hvor vi oppdaget at begge deler var upåklagelig.
Dessuten hadde vi en mer generell gjennomgang av nettbutikken, særlig med tanke på kjøpsvilkår og brukervennlighet. I tillegg til 30 dagers åpent kjøp og 2 års garanti på alle produkter, er vi spesielt imponert over gratis kontroll på at delen man har valgt er riktig.
Avslutningsvis delte vi brukeranmeldelser fra steder som Google, Trustpilot og Facebook. De samsvarer stort sett med våre egne erfaringer med Eurodel.
Under er for øvrig en liten oversikt over de norske nettbutikkene Forbrukerguiden har valgt å gå god for når det gjelder bilrelaterte produkter.