Skruvat.no – erfaringer og leveringstid: Slik gikk det da vi bestilte fra nettbutikken
Oppsummering av artikkelen
Skruvat erfaringer (leveringstid og kundeservice): Skruvat er, sammen med Eurodel og Bildeler.no, én av de beste nettbutikkene for bildeler i Norge. De tilbyr reservedeler i originalkvalitet – i de fleste tilfeller langt billigere enn hos verksteder og fysiske butikker.
Til tross for det, kan du lese flere dårlige erfaringer og brukeranmeldelser rundt omkring på nettet. Årsaken er at utvidelsen fra Sverige til det norske markedet ble vanskeligere enn forventet, og bydde på utfordringer med kundeservice og leveringstid.
Heldigvis har de fått snudd skuta siden den gang. I dag kan Skruvat blant annet by på:
- Et stort utvalg med over 500 000 artikler i katalogen
- Originalkvalitet eller bedre
- Dekker alle de kjente bilmerkene
- Rask levering, normalt 1-4 virkedager
- Hyggelig kundeservice med raske, utfyllende svar
- Trygge betalingsløsninger
- Gode kjøpsvilkår – hos Skruvat er du i trygge hender
Introduksjon
Vurderer du å bestille bildeler fra Skruvat.no? Kanskje er du nysgjerrig på leveringstid eller hvilke erfaringer andre kunder har?
Da har du kommet til rett sted. For å kunne gi deg svar på det du lurer på har vi gransket den norske nettbutikken.
Vi starter med en liten gjennomgang av selskapet og hvilket produktutvalg de har. Deretter kommer en diskusjon om brukeranmeldelsene av Skruvat som finnes andre steder på nettet.
Videre deler vi vår egen erfaring med nettbutikken. Vi har nemlig bestilt et oljefilter for å sjekke leveringstid og kundeservice.
Om du kun er ute etter å lese ett spesifikt tema, bruk gjerne innholdsfortegnelsen under.
Om Skruvat
Skruvat selger bildeler på nett – i følge egne nettsider til «helskrudde priser». Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 2008, og på grunn av suksessen i hjemlandet valgte de etter hvert å utvide til Norge.
Produktutvalg
Nettbutikken tilbyr et stort utvalg billige bildeler. I skrivende stund har de over 500 000 artikler i katalogen. Du får kjøpt reservedeler til alle de store bilmerkene: Alt fra tyske merker som Audi og BMW til japanske som Toyota og Mitsubishi.
I tillegg til reservedeler, får du også kjøpt en rekke andre produkter. Dette inkluderer blant annet:
- Bilrekvisita: tilhengerfeste, takboks, bilmatter, ekstralys, verktøy, klær og mer.
- Dekk fra kjente merker som Goodyear, Continental, Bridgestone og Dunlop. Felger finner du også.
- Motorolje, girkasseolje, hydraulikkolje og andre typer.
- Performance-deler som eksoskit, sport-luftfilter og kraftige bremser.
- Båtdeler: For eksempel drivstoffilter, båtlås, lensepumpe, batteriladere og flytevester.
Med andre ord vil du stort sett kunne finne det du trenger til bilen din. Likevel er det verdt å kommentere at Skruvat ikke er en nisje-butikk. De har et utvalg som dekker de fleste store bilmerkene – tilstrekkelig for de fleste, men er du på jakt etter en eksotisk del til et mer sjeldent bilmerke må du kanskje lete et annet sted.
Prisene er lave, men hva med kvaliteten?
Hos Skruvat.no kan du kjøpe bildeler til sterkt rabatterte priser sammenlignet med merkeverksteder. De lave prisene gjør at mange er skeptiske til kvaliteten, men faktum er at Skruvat som regel skaffer delene sine fra de samme produsentene (underleverandørene) som bilfabrikkene selv. Det dreier seg altså om originaldeler fra merker som Kyb, Brembo, Hella, Bosch og lignende.
Det er to hovedårsaker til de lave prisene.
- Direkteimport: Skruvat går «rett til kilden» (fabrikken) når de gjør innkjøp. Verkstedene, derimot, har ofte flere mellomledd i leverandørkjeden – som selvfølgelig presser prisene opp.
- Lave driftskostnader: Skruvat er en ren nettbutikk, så driftskostnadene er relativt lave. For å dekke kostnadene sine trenger de følgelig ikke sette like høye priser som de mer tradisjonelle konkurrentene må gjøre.
Er du ekstra opptatt av lave priser, kan du benytte deg av oversikten for Skruvat.no rabattkode. Videre i denne artikkelen skal vi se nærmere på brukeromtalene man finner om Skruvat på nettet.
Brukeranmeldelser på nett – hvilke erfaringer har kundene?
På Trustpilot har Skruvat i dag en vurdering på 3,9 av 5 – dette basert på nesten 12 000 anmeldelser, hvor kundene har delt sin erfaring. Ratingen må kunne sies å være tilfredsstillende, men det er jo ikke helt eksepsjonelt heller…
Skruvat har et noe dårlig rykte fra «gammelt av»
Hvis du leter litt rundt på nettet, kan du komme over flere negative brukeranmeldelser av Skruvat. Her er noen eksempler på kunder som har hatt dårlig erfaring med leveringstid og kundeservice.
Eksemplene ovenfor gir dessverre et feil bilde av hvordan Skruvat er i dag. Du legger kanskje merke til at disse brukeranmeldelsene er fra 2018 og bakover? Det er nemlig ikke tilfeldig.
Oppstartsproblemer førte til dårlige erfaringer blant kundene
Som nevnt tidligere ble Skruvat grunnlagt i Sverige. Da de bestemte seg for å utvide til Norge visste de nok ikke helt hva de gikk til. Skruvat hadde rett og slett ikke forberedt seg godt nok til å møte den norske forbrukeren, samt kravene vi har til leveringstid og kundeservice. Resultatet ble en haug med misfornøyde kunder i begynnelsen – som ikke nølte med å dele sine negative erfaringer.
Heldigvis har Skruvat fått snudd skuta siden den gang, og situasjonen i dag ser helt annerledes ut.
Hva har Skruvat gjort for å tilpasse seg det norske markedet?
En hel del. Her er noen av grepene som har blitt gjort:
- Bedre logistikkløsninger for å sikre rask levering – selv på de mest avanserte bildelene.
- Kontinuerlig utvidelse av produktsortimentet. Det er stor forskjell på hva du får kjøpt i dag sammenlignet med i oppstartsfasen.
- Mer nøyaktig regnr-søk, slik at du unngår feilkjøp. Hos Skruvat oppgir du nemlig registreringsnummeret til bilen din, så vises alle reservedelene som passer.
- Bedre kundeservice. Skruvat.no var nok ikke forberedt på all pågangen ved etableringen i Norge, som resulterte i lange ventetider blant kundene. Heldigvis har de fått stell på kundesupporten.
Tiltakene reflekteres i erfaringene som deles i nyere tid. Bare se her:
Vår erfaring med Skruvat
For å være sikker på at leveringstid og kundeservice faktisk stemte overens med de ferske kundeomtalene, gjorde vi en liten bestilling fra Skruvat.no.
Vi tastet inn registeringsnummeret til Mortens Volvo XC60 og valgte ganske tilfeldig et oljefilter. Her er vår erfaring:
Kort leveringstid
Bestilingen ble gjort en tirsdag ettermiddag. Dagen etterpå fikk vi en e-post om at pakken hadde blitt sendt fra lageret. På fredag var pakken levert i postkassen i Oslo. 3 dagers leveringstid – helt klart godkjent etter vår mening.
Fagkyndig og hyggelig kundeservice
På bestillingsdagen sendte vi en e-post klokken 10:34, hvor vi spurte om de kunne dobbeltsjekke at oljefilteret passet til bilen. Klokken 13:46 fikk vi et hyggelig svar tilbake som bekreftet at vi hadde valgt riktig.
Etter pakken var mottatt bestemte vi oss for å gjøre en liten test: Hvilken kundeservice gir de om man ønsker å returnere en vare? Morten ringte Skruvat og informerte om at han vurderte å returnere varen. Henvendelsen ble møtt med forståelse, og vi kunne selvfølgelig returnere oljefilteret om ønskelig. Den hyggelige mannen på kundeservice forklarte steg-for-steg hvordan pakken skulle returneres.
Skruvat erfaringer og leveringstid: Forbrukerguiden konkluderer
Prisene til Skruvat er unektelig gode. Sammenlignet med merkeverkstedene er det mye penger å spare. Med over 500 000 artikler i katalogen, fordelt på alle de kjente bilmerkene, blir det vanskelig å utsette noe på utvalget også.
Skruvat opplevde likevel problemer da de startet opp i Norge. Hvis du leser hvilke erfaringer kundene hadde en del år tilbake, kommer det ganske tydelig frem at verken kundeservice eller leveringstid var tilfredsstillende.
Heldigvis har Skruvat tatt grep og rettet opp feilene sine. Basert på brukeromtaler i nyere tid samt Forbrukerguidens egen erfaring med nettbutikken, kan vi trygt konkludere med følgende: Skruvat er i dag et godt og trygt valg for deg som ønsker å kjøpe bildeler.
Under er forøvrig en oversikt over nettbutikkene Forbrukerguiden anbefaler når det kommer til bilrelaterte produkter.